۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

دروازه های انقلاب ایران در مسیر تشکل یابی زنان

نوشته شده توسط: مینا فرخنده
8 مارس، روز جهانی زن را به همه انسان های سوسیالیست، آزادیخواه و مبارز تبریک می گویم. مرسوم است که همه ساله در این روز جشن گرفته می شود، سخنرانی ها برگزار می شود و هر دیدگاهی سعی می کند که یک جمعبندی سالیانه از تغییراتی که طی یک سال گذشته  در رابطه با جنبش زنان و موضوع محوری که حرکت زنان را رو به پیش خواهد برد، سخن بگوید. در اینجا من به جمعبندی سالیانه از حرکت زنان نمی پردازم ، سعی می کنم آنچه به نظرم موضوع محوری است و زنان می بایست به آن بپردازند تا جنبش زنان بتواند به پیش برود را بازگو کنم، البته از موضع یک زن کارگر سوسیالیست.خواستهای زنان کارگر در 8 مارس امسال نمی تواند جدا از خواست و نیاز کل جامعه باشد، نمی تواند جدا از فریاد خواست هایی باشد که جوانان ما در کوچه و بازار فریاد می کنند. جوانان ما چه دختر و چه پسر بیشترین قشری هستند که از هر فرصتی استفاده کرده و به خیابان ها برای اعتراض حضور به هم می رسانند و با عوامل سرکوب رژیم از قبیل نیروهای انتظامی، لباس شخصی ها، پاسدار، گاردویژه،... رو در رو و درگیر می شوند، آنها با گوشت و پوست خود این را لمس کرده اند که برای کسب خواست های خود هیچ راهی به غیر از سرنگونی رژیم وجود ندارد.
جوانان معترض ما خواهان امنیت شغلی، آزادی های فردی و اجتماعی، خواهان داشتن یک زندگی درخور انسان ها هستند. امنیت شغلی و آزادی در برگیرنده حق اعتصاب، اعتراض و تشکل برای کسب حقوق حقه است وهمچنین مبارزه با سرمایه داری هم محسوب می شود، تا دیگر سرمایه داران نتوانند بخاطر حفظ منافع خود یک عده را بیکار و به روز سیاه بنشانند و جامعه را به نیستی و نابودی بکشانند. امنیت شغلی یعنی نان، یعنی اینکه هیچ زنی بخاطر تبعیض جنسی حقوق کمتری از مردان نداشته باشد، یا اینکه از حق اشتغال محروم نشود. پیام 8 مارس امسال می بایست در جهت انسجام هر چه بیشتر و قدرت بخشیدن به این مبارزات بر علیه جمهوری اسلامی باشد.
پیام 8 مارس امسال باید نشان دهد که شرط پیروزی فداکاری ها و جانفشانی های این جوانان صادق و مبارز در گرو چه است، باید بازگو کننده این باشد که با توسل به افرادی چون موسوی که دلشان تنها برای منافع خود می تپد و از ترس بخطر افتادن منافعشان در هراسند که نکند ادامه مبارزات دلیرانه خیابانی و جنبش، تمام دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی و در نتیجه کلیت رژیم جمهوری اسلامی را زیر ضرب ببرد و به همین خاطر برای حفظ دستگاههای سرکوب رژیم درصدد توجیه جنایات و منزه کردن بخش هایی از آن هستند. دوراندیشی و رویای آقای موسوی تا آنجاست که در صورت پیروزی ایشان، برای سرکوب ادامه احتمالی جنبش سعی دارند که لااقل بخشی از دستگاه سرکوب را نجات دهند. پیام 8 مارس زنان کارگر امسال، خواست براندازی هر گونه دستگاه سرکوب، با هر لباسی و در هر بخشی از آن است.
بیکار سازی های گسترده باعث شده است که در وحله اول زنان کارگر زیر ضرب رفته واکثراً به اجبار به کارهای خانگی مثل قالیبافی، خیاطی، نگه داری سالمندان و بیماران، کاردر خانه های مردم، پاک کردن سبزی و تولید آب لیمو و آب غوره، رانندگی و دستفروشی روی آورده اند. این شرایط، اکثریت زنان کارگر را از محیط کارجمعی و امکان تشکل یابی در محیط کار محروم کرده است. با وجودی که درآمد زنان نقش بزرگی را برای گذران زندگی خانوادگی ایفا می کند و در اکثر خانواده ها زنان تنها نان آوران خانواده هستند، در جایی که سیستم گندیده سرمایه داری جامعه را رو به تباهی سوق می دهد، این زنان با زحمات و جانفشانی های بی دریغ خود برای حفظ سلامتی و پیشرفت کودکانشان نقش مهمی در مقابله  با این سیستم گندیده دارند و تلاش های این زنان باعث حفظ استحکام جامعه انسانی می شود.
امروز همانقدر که تشکل یابی زنان در کارگاه ها و کارخانه ها برای امر پیروزی نهایی انقلاب مهم است، متشکل شدن زنان شاغل در کارهای خانگی هم اهمیت پیدا کرده، انقلاب به نیروی عظیم این زنان نیازمند است.
 نیروی عظیمی از دستگاه سرکوب رژیم نه در پادگانها و قرارگاه های درون حصاری بسته، بلکه در کوچه و پس کوچه شکل می گیرد. تکیه گاه رژیم برای سرکوب انقلاب در محلات است. جوانان ناآگاه، عاصی که پایگاه فرهنگی متزلزلی دارند آماج سوء استفاده رژیم قرارمی گیرند و عاملین رژیم با برنامه ای دقیق و از قبل حساب شده جوانان ناآگاه را در مساجد شستشوی مغزی می دهند، رژیم با کار بر روی چنین افرادی، آنها را ازنظر ایدئولوژیک شستشوی مغزی داده و آنها را در مصاف با مبارزین قرار می دهد.
مسجد هر محله زندان است، مسجد هر محله مقرسرکوبی است که تا کنون نیز با ترویج عقاید پوسیده در نفع حاکمیت، زنان را به شدت سرکوب و تحت ستم بودن آنها را باز تولید نموده.
انقلاب به نیروی عظیم زنان آگاه، مبارز و متشکل در محلات برای خنثی کردن، مقابله و در هم شکستن این پایگاه نیروی سرکوب رژیم نیازمند است. انقلاب برای در هم شکستن این ابزار، برای خلع سلاح و خنثی کردن این نیرو به نیروی عظیم زنان در محلات نیازمند است. پیام 8 مارس امسال پاسخ مثبت به این نیاز مبرم انقلاب است. سازماندهی وتشکل زنان کارگر در محل زندگی خود برای مقابله آگاهانه با هر گونه سوء استفاده رژیم از کودکان کم بزاعت محلات فقیر نشین و تضعیف ودرنهایت درهم شکستن مهمترین بخش دستگاه سرکوب رژیم  .
مندرج در ویژه نامه زن کارگر
انتشار کانون دوستداران کارگران سوسیالیست به مناسبت روز جهانی زن