۱۳۹۰ آذر ۱۶, چهارشنبه

دومین کنفرانس جهانی "لیبر استارت" و اهداف پیش رو!

        
دومین کنفرانس جهانی  "لیبر استارت" و اهداف پیش رو!
کانون سوسیالیستهای کارگری
دومین کنفرانس جهانی سالانه همبستگی کارگری " لیبر استارت "  ازتاریخ 18 تا 20 نوامبردر کشور ترکیه برگزار شد. درج بموقع این خبر از طرف سایت کانون مدافعان حقوق کارگر، گزارش و موضع گیری صحیح آنها توجه فعالین سوسیالیست درجنبش کارگری ایران را به خود جلب کرد. این دومین کنفرانسی است که با شرکت بسیاری ازاتحادیه های کارگری کشورهای مختلف دنیا و نیز حضور مرکز همبستگی آمریکایی (سالیدارتی سنتر) درآن به "میزبانی" لیبراستارت برگزارمی شود. اهداف و استراتژی ای که کنفرانس هایی از این نوع دنبال می نمایند از منظر جنبش کارگری جهانی بویژه در کشورهای شرکت کننده در آن که بیشتر آنها را کشورهای پیرامونی وعربی تشکیل می دهند حائز اهمیت است، به عبارتی ترکیب نیروهای شرکت کننده درآن و روندی که این کنفرانس با توجه به اوضاع جنبش کارگری جهانی پیش روی خود قرارمیدهد قابل بررسی و تعمق است. استراتژی و اهداف این کنفرانس تا چه حد می توانند در خدمت تقویت جنبش کارگری در بیایند جای سوال جدی دارد. خصوصن با توجه به این که در شرایط فعلی طبقه کارگر جهانی نه با اهداف و سیاستی روشن و نیز نه متشکل و متحزب از دیدگاه سوسیالیستی، اما در هر صورت برای دفاع از دست آوردهایش و برعلیه برنامه های ریاضت اقتصادی دولت های امپریالیستی وعقب مانده و ارتجاعی، درگیر مبارزات وسیع ضد سرمایه داری است وهمچنین کشورهای عربی و آفریقایی در شرف انقلابات نیمه تمام هستند، به این حرکت اهمیت ویژه ای می دهد. از این منظر برای سوسیالیست های کارگری سکوت و پرده پوشی دررابطه با اهداف مرکز همبستگی آمریکا و سایت لیبراستارت از گذاشتن چنین کنفرانس هائی و در قبال جنبش طبقه کارگر جایز نخواهد بود.                                  
از مسائل مورد توجه و چشمگیردر کنفرانس مذکور یکی برگزار کننده این کنفرانس یعنی " لیبر استارت "(1) ودیگری ترکیب نیروهای شرکت کننده درآن و بویژه همه کاره ی آن سالیدارتی سنتر است، "سالیدارتی سنتر" یا مرکز همبستگی کارگری آمریکا با نقشی که این نهاد به عنوان یک نهاد امپریالیستی ایفاء می کند جای بحث دارد. ما هم خود را مؤظف می دانیم که از این منظر به مسئله در حد توان بپردازیم.                                                                                                   
هدف از ایجاد "سالیداریتی سنتر" این نهاد امپریالیستی ظاهرن عبارت است از«کمک به ایجاد جنبش جهانی کارگری بر زمینه اتحادیه های کارگری دمکراتیک و مستقل برای تقویت اقتصاد و قدرت سیاسی کارگران» وظاهرن یک نهاد غیر انتفاعی است که در بیش ازبیست و پنج کشورتحت نام «اتحادیه کارگری» شعبه دارد ولی در اصل سیاست امپریالیستی آمریکا را در این اتحادیه ها تبلیغ و ترویج می نماید. این نهاد بعنوان یک عامل باز دارنده مانع ایجاد تشکلهای مستقل، طبقاتی و رادیکال در میان کارگران کشورهای مختلف جهان میشود. در واقع هدف اصلی این نهاد فاسد ساختن جنبش کارگری کشورهای مربوطه و جنبش کارگری جهانی است. فلسفه برنامه و موجودیت این نهاد دقیقا بر مبنای همان فلسفه، ان. ئی. دی و نیز ا. آی. اف. ال. دی بنیانگذاری شده است (2).از خصوصیات سالیدارتی سنترهمچون یک نهاد امپریالیستی این که در حرف خواهان اعطای مشارکت سیاسی به کارگران و اتحادیه های کارگری است و حمایت از منافع آنها را دارد، اما درعمل خواهان تشویق اتحادیه ها و گروههای کارگری در ترویج و ارتقاء خصوصی سازی و گلوبالیزاسیون نظام سرمایه داری امپریالیستی میباشد. ان.ئی.دی و سالیداریتی سنتر منابع مالی فراوانی در اختیار میانه روها (سانتریستها) و راسیستهای اتحادیه های کارگری برای مقابله با اتحادیه هایی که انعکاس منافع واقعی کارگری و رادیکال هستند، قرار می دهند. هدف اصلی چنین سیاستی به رهبری رساندن افراد موافق سیاست امریکا با صرف مبالغ فراوان دلار و ممانعت از ورود نمایندگان واقعی کارگران مترقی و چپ و سوسیالیست در راس این اتحادیه ها است. استراتژی ای که درواقع این نهاد امپریالیستی جلو روی خود دارد یاری رساندن به بورژوازی جهانی برای حذف گرایشات رادیکال درون جنبش کارگری میباشد و همچنین تاثیر گذاری مخرب و فاسد نمودن جنبش کارگری کشورهای مختلف از طریق برآورده کردن باصطلاح نیازهای مالی جنبش کارگری است. البته باید تاکید کرد که بخش مهمی از جنبش کارگری آمریکا و فعالینش، خود منتقد جدی سیاستهای بین المللی رهبری اتحادیه سراسری کارگران آمریکا هستند و علیه آن مبارزه می کنند.                                                                                                 
 آمریکا در شهر واشینگتن، "ند" (3) را تشکیل داد كه سیاست خارجی‌اش را از طریق آن گسترش داده و در عین حال به آن ظاهری غیر دولتی بدهد. "ند" مدعی است كه دموكراسی را اشاعه میدهد در حالی‌كه به طور واقعی فقط برای پیشبرد اقتصاد بازار عمل میكند و كنترل مداوم قدرتمندان محلی و الیت جهانی را اعمال مینماید. برخی از رهبران سیاست خارجی آ.اف.ال ــ سی.آی.او (4) در زمره بنیانگزاران "ند" بوده اند و فدراسیون مركز آمریكائی برای همبستگی بین المللی كارگران كه بنام سولیداریتی سنتر شناخته شده یكی از چهار نهاد اصلی "ند" است كه همسوی شاخه های بین المللی احزاب دموكرات و جمهوریخواه و اطاق تجارت می‌باشند. سولیداریتی سنتر 90 درصد بودجه ی خود را از" ند" دریافت میكند وعمدتا برای تخطئه و منحرف كردن مبارزات كارگران دیگر كشورهای دنیا و در كل برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی دولت امپریالیست آمریكا بكار گرفته میشود.
سیاستهای آشکار و پنهان امپریالیست آمریکا برای دست اندازی در جنبشهای کارگری کشورهای مختلف و جنبش کارگری جهانی برای همگان روشن است. یکی از پیروزیهای فدراسیون کار آمریکا- کنگره سازمانهای صنعتی، زمان قیام کارگران فولاد گدانسک درلهستان بود. این یک جنبش کارگری اصیل بود با خواسته کنترل کارگران بر کل جامعه، ولی رهبری جنبش " همبستگی" (سولیداریتی) خیلی زود به صورت اهرمی برای بازگشت به سرمایه داری تبدیل شد. فدراسیون کار آمریکا- کنگره سازمانهای صنعتی به جنبش "همبستگی" کمک مالی رساندند و تشویق کردند که جنبه های بسیار دمکراتیک و سندیکالیستی آن محدود شود. شکست جنبش کارگری لهستان و خیانت لخ والنسا در تبعیت ایشان از اصل بورژوازی" دشمن دشمن من، دوست من است" فراموش ناشدنی است. جنبش کارگری لهستان و جهان هرگز فراموش نخواهند کرد که چگونه دلارهای امریکایی رهبران آن جنبش را فاسد نمود و پیروی از راهکارهای ضد کارگری بورژوازی به مانعی بر سر استقلال سیاسی تشکیلاتی طبقه کارگر لهستان تبدیل شد.                                                                                                             
هدف "مرکز همبستگی آمریکایی" از تماس با جنبش کارگری جهان و فعالینش در کشورهای شرکت کننده (5)، شکل دادن به یک جریان آمریکایی در جنبش کارگری کشورهای نامبرده است. که نه تنها مبنای سیاستها و اقداماتش در راستای تحقق منافع مستقل طبقه کارگر جهان علیه صاحبان صنایع و سرمایه ی امپریالیسم امریکا نمی باشد بلکه هدفش تحقق منافع سیاست خارجی آمریکا در قبال رژیمهای کشورهای نامبرده میباشد. "مرکز همبستگی آمریکایی" می کوشد تا جنبش کارگری این کشورها و در کل جنبش کارگری جهانی و فعالین آنرا به دنبال سیاستهای ضد کارگری و ارتجاعی و امپریالیستی بکشاند.
  در دومین کنفرانس جهانی همبستگی کارگری "لیبر استارت"، 21 کارگاه آموزشی با موضوعات متنوع طی روزهای 19 و 20 نوامبر برگزار شد. کارگاه ها یا پنلها به درخواست گروههای شرکت کننده در کشورهای مختلف سازمان داده شده بود. " لیبر استارت " که مسئولیت برگزاری این کنفرانس را بعهده داشت بطور قطع با نهاد ضد کارگری و امپریالیستی سولیداریتی سنتر با یک منفعت مشترک و همسو در کنفرانس ظاهر شده است. نهاد " لیبر استارت " که با نام کارگر، علیه جنبش کارگری جهان عمل میکند در این دو کنفرانس جهانی نقش تعیین کننده داشته است. این یک نهاد صهیونیستی و اسرائیلی است وسیاستهای کارگریش ربط مستقیم به سیاستهای اسرائیل و آمریکا در قبال جنبش کارگری جهانی دارد. لازم است برای افشای این سیاستها و معرفی این نهاد وعملکرد تنگاتنگش با سولیداریتی سنتر اشاره ای شود به چند دهه گذشته که این سیاستها شکل گرفته است. (6)" در سال 1956، زمانيکه اسرائيل بطور ضربتى شبه جزيره سينا از جمله کانال سوئز را اشغال کرد، بن گوريون اعلام نمود که پادشاهى يهود طبق روايات تورات در مناطق فتح شده برقرار خواهد شد. حکومت آيزنهاور بسرعت کليه کمکهاى مالى آمريکا به اسرائيل را قطع نمود. در اين زمان رهبران فدراسيون کار آمريکا - کنگره سازمانهاى صنعتى متحدا به حکومت آمريکا فشار آوردند که مجددا به کمک هايش به اسرائيل ادامه دهد. ولى اسرائيل تحت فشار پس از دو هفته عقب نشست. از همان زمان رابطه نزديکى بين رهبران يهودى آمريکا، رهبران اتحاديه ها و همچنين حاکميت اسرائيل بوجود آمد. از طرف ديگر مقامات اطلاعاتى اسرائيل از جانب واشنگتن تشويق و از نظر مالى تامين ميشدند تا در حکومت ها، اتحاديه هاى کارگرى و نهادهاى مدنى جمهورى هاى مستقل قاره آفريقا نفوذ کنند. صدها پروژه با ميليونها دلار از پول سازمان سيا و حق عضويت کارگران درفدراسيون کارآمريکا - کنگره سازمانهاى صنعتى بسمت اسرائيل روانه شد." سیاستها و اهداف " لیبر استارت " در این راستا عمل می نماید و هزینه سنگین این کنفرانس در قبال میلیونها دلاری که از پول سازمان سیا که به جیب دلالان اسرائیلی و فدراسیون کار آمریکا برای پیشبرد این پروژه های مشترک سرازیر میشود تامین شده است. سولیدارتی سنتر به دلیل اینکه ماهیت امپریالیستی اش در سطح بین المللی و برای بسیاری از کشورها تا حدود زیادی روشن شده است از لیبر استارت به عنوان بازیگر جلو صحنه و بازوی سیاست خود استفاده می نماید. بعنوان مثال: کارزار بین المللی بایکوت اسرائیل  و حمایت از مبارزات حق طلبانه مردم فلسطین در این کنفرانس چشم گیر و موثر بوده است. آنها بارها در کارگاه های مختلف در مورد وضعیت مردم فلسطین و ضرورت بایکوت رژیم اسرائیل جدل های جدی راه انداختند و بارها یکی از مسئولین لیبر استارت، اریک لی، را به خاطر مخالفت فردی اش با بایکوت اسرائیل به چالش کشیدند.
اهدافی که " لیبر استارت " با برگزاری این کنفرانس و رابطه اش با مرکز همبستگی آمریکایی دنبال می نماید، هیچ نوع خدمتی به متحد شدن طبقه کارگری جهانی و رفع موانع و معضلات آن نمی کند. برحسب برنامه ریزی قبلی این کنفرانس می بایست در استرالیا برگزار شود دلیلی که این کنفرانس به ترکیه انتقال داده شده است کاملا روشن است ، کشورهای خاور میانه و پیرامونی در شرف تغییر و تحولات بنیادی هستند. وهمچنین سرمایه داری جهانی،  از آمریکا تا یونان و ایتالیا، از مصر تا ایران و سوریه و بحرین درگیر بحران های عمیق اقتصادی و سیاسی است و راهی برای بیرون آمدن از این وضعیت پیش رو ندارد. بر بستر این اوضاع، اعتراضات و اعتصابات کارگری در سطح گسترده‌ای در کشورهای مختلف جهان به درجات مختلف درجریان است. دربرخی کشورها نظیرتونس و مصر در پی سقوط دیکتاتورها و باز شدن نسبی فضای سیاسی، جنبش های کارگری رو به رشد هستند و این، بورژوازی این کشورها و جهانی  را به چاره جویی وهراس انداخته است، از سوی دیگر در سایه دیکتاتوری ها بطور مشخص در ایران، جنبش های کارگری با همه سرکوب و فشارها، در حال مبارزه و کشمکش طبقاتی اند. به موازات مبارزات طبقه کارگر جهانی در کشورهای مختلف و در سطوح گوناگون، بورژوازی جهانی می کوشد تا با تشدید فعالیت نهادها، ارگانها، و مراکز ضد کارگری همچون سولیدارتی سنتر و لیبر استارت و به قصد پیشبرد اهداف خود، به عنوان حامی و مدافع طبقه کارگر ظاهر شوند. جنبش کارگری ایران و فعالینش علی الخصوص از یکطرف زیر شدیدترین فشارهای سرکوب و شکنجه رژیم دیکتاتور جمهوری اسلامی هستند از طرف دیگر به علت تحریمهای اقتصادی و تهدیدهای کشورهای امپریالیستی در اسفناک ترین شرایط بسر میبرند.(7) شرکت نهادهایی تحت نام فعال جنبش کارگری ایران در این کنفرانس تا چه انداره به حل معضلات بشدت حاد فعلی جنبش کارگری ایران کمک خواهد نمود خود جای بحث جدی دارد.
بخشی ازاین کنفرانس را مسلماً بدنه کارگری جنبش کارگری کشورهای شر کت کننده را تشکیل می داده است اما نکته ای که در این کنفرانس با توجه به ترکیب آن باید در نظر گرفت این است که سیاستهای تعیین کننده این کنفرانس کاملا تحت کنترل و نفوذ رهبران اتحادیه ها و نهادهای امپریالیستی بوده است و کارگران در تصمیم گیریها و پیش بردن اهداف این چنین کنفرانس هایی نقش نظاره گری بیش نخواهند داشت . کنفرانسی با چنین مختصاتی قطعا نخواهد توانست در جهت منافع جنبش کارگری جهانی قدمی رو به جلو بردارد. تنها حضور طبقه کارگری جهانی با استقلال مالی اش و تشکلهای واقعی اش در تشکیل کنفرانس های جهانی تضمین کننده منافع  کل کارگران خواهد بود. و کوشش طبقه کارگرجهانی برای گسستن حلقه اتصال " اعطای ملی برای دمکراسی و سولیدارتی سنتر " با جنبش کارگری امروزه امری بسیارحیاتی است. تنها با مبارزه طبقاتی جدی و نقش فعال سوسیالیستهای کارگری می توان جنبش کارگری جهانی و سایر کشورهای دیگر را از خطر این نهادهای امپریالیستی وفاسد امثال سولیدارتی سنتر و سایت لیبر استارت مصون داشت.    
 دسامبر 2011   
_____________________________________________________________________________
زیر نویسها:
(1) در مورد خود لیبر استارت زمانی که به سایت اش مراجعه می کنید، چیزی زیادی نمی توانید بدست بیاورید، جز اینکه تاریخ شروع فعالیت و اینکه اکنون 500 نفر دواطلب با 20 زبان با این سایت در سراسر جهان همکاری می کنند و اخبارش در 700 سایت اتحادیه های کارگری درج می شوند. مثل همیشه باید اهداف واقعی را در عمل واقعی این سایت و همکاران واقعی آن نیز یافت. تا کنون این سایت 2 کنفرانس برگزار کرده است که در هر دو آنها مرکز همبستگی کارگری آمریکائی نقش اصلی را داشته است، مثلا در همین کنفرانس مورد بحث درصد قابل چشمگیری از پانل ها متعلق به این تشکیلات بوده اند. بگذریم از اینکه اکثر اتحادیه های شرکت کننده از کشورهای دیگر یا دست ساز این مرکزند و یا اینکه از همکاران اش هستند. این تا حدی است که در مصاحبه های شرکت کنندگان ایرانی هم نمایان است. یکی از آنها تعداد اتحادیه های شرکت کننده  از کشورهای عربی و دیگر کشورها مانند ( پاکستا ن، فلیپین، آمریکا، کانادا، انگلیس و..) را 100 تا که اکثران دست ساخت این مرکزند نام می برد. حتا وی به ایران نیز اشاره می کند. این همه به نظر می رسد که بعد از گزارشی است که کانون مدافعان حقوق کارگران در داخل از این کنفرانس و اهداف آن ارائه داده  می باشد. این گزارش درسایت های اینترنتی واز جمله آدرس زیر قابل دسترسی است.

(2) سازمان ملی برای تحقق دمکراسی (ان . ئی . دی) این سازمان، یا سازمان ملی برای تحقق دمکراسی بوسیله رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال 1983 بوجود آمد. هدف از این نهاد این بود که یکم، " دمکراسی" نوع آمریکایی را در سراسر جهان صادر و بر پا نماید. و دوم از آنجا که نقش سازمان جاسوسی (سی. آی. ا) در برپایی کودتاهای خونین علیه دولتهای ملی کشتارهای رهبران واقعی اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری منتسب به چپ و جنبش کمونیستی در کشورهای مختلف جهان در سالهای 1974 در میان زحمتکشان و توده های تحت ستم جهان و همچنین در میان مردم آمریکا بر گشته بود، این نهاد امپریالیستی (ان. ئی. دی) بموازات در خدمت پیشبرد سیاست خارجی امپریالیسم آمریکا ایجاد شد.
از 1994 تا 1996 ان. ئی. دی اعتبار مالی که بالغ بر 2500000 دلار میشود را به انستیو آمریکایی برای توسعه آزاد مراکز کارگری (که مخفف آن، ا. آی. اف. ال. دی میباشد) اعطاء نموده است این نهاد از طرف سازمان سی.آی.ا ظرف دهها سال برای سرکوب و براندازی اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری مترقی مورد استفاده قرار گرفته است. ا.آی.اف.ال.دی یکی از سازمانهای تشکیل دهنده مرکز آمریکایی برای همبستگی بین المللی کارگری (سالیداریتی سنتر ) میباشد.
سالیداریتی سنتر در سال 1997 از طرف ا.اف.ال. سی. آی. با تلفیق چهار سازمان مرتبط با ا.اف.ال.سی.آی.او به اصطلاح برای کمک به برپایی اتحادیه ها و سندیکاهای "کارگری" دوستدار آمریکا تاسیس گردید.1. آی.اف.ال.دی 2. انستیتو کارگری آزاد آسیا- آمریکایی 3. مرکز کارگری آفریقا-آمریکا 4. انستیتو اتحادیه آزاد کارگری . این نهادها در اتحادیه ها و سندیکاهای کشورهای جهان سوم خصوصاً بر آموزش کارگران تلاش و برنامه ریزی نموده اند.                                                                                                                                  .
(3) واشینگتن "ند"  NED
National Endowment for Democracy

AFL-CIO (4)
American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations

(5)- سه کارگاه با عنوان بهار عربی با حضور اتحادیه های مصر، اردن، مراکش، عراق و ...
- سه جلسه در مورد ساخت اتحادیه های دموکراتیک در عراق و سازمان های کارگری آلترناتیو و راه های جدید برای سازماندهی کارگران عرب
- پنلی با عنوان اسرائیل- فلسطین
- راه های جدید برای سازماندهی کارگران عرب
- جلساتی در مورد کارگران مهاجر، کارهای سخت و پرخطر، رسانه های اجتماعی، اینترنت، امنیت شغلی، سازمان های کارگری آلترناتیو و...
- پنلی هم به مسایل ایران اختصاص داده شده که در برنامه اعلام شده لیبر استارت، اداره آن به عهده گروهی با نام (International Alliance in solidarity with the Workers of Iran) (اتحاد بین المللی در همبستگی با کارگران ایران) است.

(6) مرورى بر: پال بال، مراقبت از صنعت و تجارت - ساموئل گومپرز، جرج مينى، لين کرکلند؛ و تراژدى اتحاديه‌هاى کارگرى امريکا، ١٩٩٩.
Paul Buhl, Taking Care of Business: Samuel Gompers, George Meany, Lane Kirkland; and the Tragedy of American Labor, Monthly Review, 1999
(7)شرکت کننده گان ایرانی در این کنفرانس از اعضاء اتحاد بین المللی درحمایت ازمبارزات کارگران ایران و اتحادیه آزاد کارگران بوده اند که درعین حال از برگزاری این کنفرانس و نتایج آن  اظهار رضایت نموده اند.  یکی از نمایندگان اتحاد بین المللی شرکت کننده در کنفرانس مدعی است که سعی نموده است به افشاگری سولیدارتی سنتر بپردازد. جا دارد به اتحاد بین المللی و نمایندگانش در این کنفرانس یادآوری نمود زمانی که مهدی کوهستانی نژاد عضو اتحاد بین المللی بود و به عنوان یک عنصر کارچاق کن از طرف "سولیدارتی سنتر " قصد منحرف نمودن و به فساد کشاندن جنبش کارگری ایران را داشت، اتحاد بین اللملی در افشای مزدوری و پادویی مهدی کوهستانی و مرکزهمبستگی سکوت را اختیار نمود. در آن شرایط تاریخی مهم اتحاد بین المللی با این عمل نه تنها مسئولانه از جنبش کارگری و استقلال طبقاتیش دفاع و حمایت ننمود بلکه در قبال این حرکت امپریالیستی و عاملان آن کاملا سکوت را بر گزید. افشاگری این حرکت امپریالیستی در این کنفرانس زمانی میتواند از جانب اتحاد بین اللملی و نمایندگانش حقانیت یابد که برای جنبش کارگری ماهیت ضد کارگری و امپریالیستی این نهاد و عاملان آن را افشاء نموده باشد. هر نهاد و تشکل جدی می بایست چنین تجمعات سازمانیافته از طرف نهادی امپریالیستی را بایکویت و افشا نماید. این حداقل کاری است که هر سازمان و نهاد جدی اي  می بایست در دستور کار خود قرار دهد.
____________________________________________________________________________

کانون سوسیالیستهای کارگری

http://socialistworkers.blogspot.com/
kargar.socialist@gmail.com
Facebook: Kanone Socialisthaye Kargari